Venäjän poliittinen kehitys 1800-luvun puolivälistä bolsevikkien vallankaappaukseen: vaillinaiset reformit syynä demokratian juurtumattomuuteen.
Tyhjästä,
surkeasta taulusta ihmiskunnan pelastajaksi – ”Venäjän idea” 1800-luvulla.
Nykymuotoisen
keskustelun ”Venäjän olemuksesta” voidaan katsoa alkaneen Napoleonin sotien
jälkeisenä aikana. 1700-luvun valistusideologia, usko järjen
universaalisuuteen, oli menettänyt uskottavuutensa Ranskan verisen
vallankumouksen ja Napoleonin sotien myötä.[1] Koettiin,
että Eurooppa oli jakautunut kahtia: moderniin, valistuneeseen Länsi-Eurooppaan
ja Itä-Eurooppaan, joka näyttäytyi muuttumattomana ja takapajuisena, jossa
lännessä tapahtuneet kehitysaskeleet näyttivät olevan mahdottomia.[2] Omaperäinen
ja ristiriitainen, valtiovallan mielisairaaksi joutunut historianfilosofi Pjotr
Tsaadajev (1794 – 1856) esitti 1830-luvulla, että Venäjä oli jäänyt osattomaksi
historiasta, jäänyt historiankulussa sivuun antamatta sille minkäänlaista
panosta. Tsaadajevin ajattelu haastoi valtiovallan itsevaltiutta ihannoivan
itsevaltius-ortodoksia-kansallishenkisyys -opin luoden uusia uria asettamalla
kysymyksen venäläisyydestä maailmanhistoriaa ja ihmiskunnan tulevaisuutta
käsittelevään kontekstiin.[3] Vertailleessaan
Venäjää koskaan tarkemmin määriteltyyn ”Länteen” Tsaadajev esittää, että
Venäjältä puuttuu Kaitselmuksen muille kansakunnille antama historiallinen
tehtävä, sen ollessa vailla kelvollista traditiota, ”aatteellista
sukuperintöä”. Toisaalta Tsaadajev näki tässä ”historiallisessa osattomaksi
jäämisessä” sen seikan, että Venäjä voisi kirjoittaa historian lehdille jotain
aivan uutta ja ennennäkemätöntä.[4] Ristiriitaisen
ja ambivalentin Tsaadajevin, jota voidaan pitää nykyaikaisen
venäläiskansallisen ajattelun isänä, ajattelusta voidaan tislata esiin ajatus,
että maailmanhistoriallista tehtävää etsiessään Venäjä on historiaton, muttei
myöskään historiansa vanki, ja siten vapaa valitsemaan oman
maailmanhistoriallisen tehtävänsä. Ajatus Venäjästä ”tabula rasana” innoitti venäläisiä
poliittisia filosofeja vuosikymmeniä.
Tsaadejevin
aikalaisia olivat slavofiilit, keskeisimpinä ideologeinaan Ivan Kirejevski
(1806 – 1856) ja Aleksandr Homjakov (1804 – 1860). Slavofiilit lähtivät
Tsaadejevin oivaltamasta Venäjän historiallisesta erityisasemasta, mutta aivan
eri painotuksin. Slavofiilit näkivät Venäjän historiassa ja perinteissä
paremman vaihtoehdon valistuksessa ja modernisaatiossa sielunsa menettäneelle
Lännelle.[5]
Slavofiilien ajattelussa esiintyy kolme erityispiirrettä, jotka erottavat
Venäjän lännestä: ensinnäkin Venäjällä ei tunnettu yksityistä maanomistusta,
vaan siellä oli voimassa maan yhteisöjärjestelmä, jossa talonpojat muodostivat
kollektiivisia yhteisöjä. Tämä osaltaan teki maaorjuuden toteuttamisesta
helppoa, sillä talonpojat olivat sidottuja yhteisöönsä. Toinen slavofiilien
korostama – ja todellisuudessa historiallisesti paikkaansa pitämätön –
erityispiirre oli se, että Venäjä oli etnisesti homogeeninen maa, koska sen
historiasta puuttuivat sisällissodat ja valloitussodat, joissa vieraat etniset
ryhmät olivat nousseet maitten hallitsijoiksi. Kolmas slavofiilien määrittelemä
erityispiirre oli ortodoksinen usko, joka teki venäläisistä todellisia
kristittyjä, joiden oikeudenkäyttö perustui lännen formalistisen ja
maallistuneen legalismin sijaan ”sydämen oikeuteen”. Vaikka slavofiilit
korostivat ortodoksista uskoa, olivat heidän näkemyksensä virallisen kirkon
näkemysten vastaisia. Itse asiassa slavofiilinen ajattelu pyrki ottamaan
samanlaista roolia kuin luterilainen uskonpuhdistus suhteessaan katoliseen
kirkkoon, sillä erolla etteivät nämä ajatukset levinneet koskaan tavallisen
kansan keskuuteen jääden pienen intellektuellipiirin puuhasteluksi[6], hiipuen
vuoden 1861 uudistusten myötä[7].
Slavofiilien ehkä kestävin venäläiseen poliittiseen ajatteluun vaikuttanut anti
oli kollektivisuutta korostanut sobornost -periaate, jonka mukaan yksilö on
aina osa yhteisöä, yhteiskunnallisten ja kulttuuristien voimien tuote: ihminen
voi olla vapaa ainoastaan osana jotain suurempaa.[8] Ne
ominaisuudet, mitä slavofiilit pitivät Venäjälle ominaisina ja sen
tulevaisuuden rakennusaineina, edustivat esimodernia maailmaa. Slavofiilit
uskoivat, että ne antaisivat moraalisen ja intellektuellisen ylivertaisuudensa
vuoksi Venäjälle mahdollisuuden kasvaa ylivertaiseksi verrattuna
modernisoituviin, maallistuviin ja individualismia korostaviin länsimaihin –
jotka havaittuaan oman rappeutuneisuutensa ottaisivat Venäjän esimerkikseen.[9]
Slavofiilien
vastapooliksi 1840-luvulla ilmaantuivat ”lännettäjät” eli zapadnikit,
varhaisina johtohahmoinaan Vissarion Belinski (1811 – 1848) ja Alexandr Herzen
(1812 – 1870), joiden filosofiset vaikutteet seurasivat saksalaisen filosofian
uusimpia aaltoja vasemmistohegeliläisyydestä yhteiskunnalliseen radikalismiin.
Kuten slavofiilit, tunnistivat zapadnikit venäläisessä yhteiskunnassa olemassa
olevan syvän juovan, joka erotti ylemmät luokat tavallisesta kansasta ja jonka
vuoksi kansan syvät rivit olivat kääntäneet selkänsä valtiovallalle. Zapadnikkinen
liike jakautui kahtia jo 1840-luvun lopulla, sen maltillisen siiven kehittyessä
venäläiseksi liberalismiksi, jonka vaikutusvalta jäi kuitenkin vähäiseksi
poliittisten valtavirtojen muotoutuessa radikaalin vallankumousliikkeen ja
taantumuksellisen tsarismin ympärille. Herzenin ajatukset antoivat vaikutteita
narodnikkilaisuudelle – eräänlaiselle talonpoikaissosialismille. Tsaadejevin
ajatuksen Venäjästä tyhjänä lehtenä innoittamana Herzen esitti, että Venäjä
voisi omaksua sosialismin suoraan talonpoikaisyhteisöjen pohjalta, ilman Marxin
mukaan sille välttämätöntä kapitalistista kehitystä. Tämä oli keskeinen
kiistakapula narodnikkien ja venäläisten marxistien välisessä kiistassa,
marxisti Vladimir Leninin (1870 - 1924) argumentoidessa, että Venäjä itse
asiassa oli astunut kapitalistiseen kehitysvaiheeseen ja että narodnikkien
vaalimat kyläyhteisöt tulevat hajoamaan.[10] Tämän
Leninin ”ennustuksen” narodnikeille sitten toteutti mitä brutaaleimmin Josif
Stalin maatalouden pakkokollektivisoinnillaan.
Fjodor
Dostojevski (1821 – 1881) ei ollut pelkästään kauno- vaan myöskin poliittinen
kirjailija, joka pyrki vaikuttamaan venäläiseen yhteiskuntaan. Dostojevskin
poliittinen ihanne oli maahenkisyys, jossa yhteiskunnan ylimmät kerrokset
hakeutuisivat vapaaehtoisesti yhteyteen tavallisen kansan kanssa. Tämä
toteutuisi parhaiten yläluokkien omaksuessa tavallisen kansan ortodoksinen usko
ja arvot, jolloin yhteiskunnallinen juopa kuroutuisi umpeen kristillisen
sosialismin hengessä.[11]
Dostojevskin mukaan ”todellinen venäläisyys tarkoitti sitä että on pyrittävä
ratkaisemaan lopullisesti eurooppalaiset ristiriidat, pyrittävä löytämään
ratkaisu meidän sielumme kaipuuseen kohti ihmisten yleismaailmallista
yhdistymistä”.[12]
Tsaadejevin ajatus Venäjästä kirjoittamattomana lehtenä oli muovautunut
yleismaailmalliseksi pelastusmissioksi. Tätä ajatusta jalosti eteenpäin
Dostojevskin tuntema, ehkä tunnetuin venäläinen filosofi Vladimir Solovjov
(1853 – 1900). Solovjovin historianfilosofian mukaan maailmanhistoria on
Jumalan suunnitelman toteutumista, joka ei kuitenkaan kulje kuten perinteinen
teologia sen selittää, vaan ”pitkän ja vaikean siirtymän kautta
petoihmiskunnasta jumalihmiskuntaan”, aasialaisen uskon ja länsimaisen
yksilöllisyyden synteesiin. Kristinusko oli kuitenkin epäonnistunut tähän
synteesiin pääsemisessä, kristillisen kirkon hajottua itäiseen ja läntiseen
kirkkoon, joista itäinen edusti yliyksilöllistä jumaluusprinsiippiä ja läntinen
individualismia. Historiallisen kehityksen päätepisteessä nämä kaksi
yksipuolista näkemystä sulautuvat yhteen ja kumoutuvat synteesiin, jossa
yksilöllisyys on osa kokonaisuutta. Jonkin reaalisen voiman tulisi kuitenkin
tuoda tämä synteesi esiin – ja tämä voima Solovjovin mukaan olivat slaavilaiset
kansat, erityisesti venäläiset, jotka eivät ole ehtineet vielä yksilöistyä
eivätkä kiinnittyä mihinkään muotoihin.[13]
1800-alkuvuosikymmeninä surkutellen esitetty ajatus siitä, että Venäjä oli
tyhjä taulu, oli 1800-luvun loppuun mennessä kehittynyt ajatukseksi Venäjästä
ihmiskunnan pelastajana ja utopiaan johdattajana. Vaikka venäläisyyttä ja
”Venäjän ideaa” käsitelleet poliittiset filosofit usein viittasivat tavalliseen
kansaan, esiintyi se heidän ajatuksissaan kuitenkin selkeästi kollektiivisena
objektina, ei subjektina, jonka voisi kuvitella kykenevän omaehtoiseen
sosiopoliittiseen toimintaan. Tämän vuoksi voidaan sanoa, että ”Venäjän
ideassa” tai pikemminkin ”ideoissa” oli vahva yksilönoikeuksien – joihin
demokraattinen äänioikeus lukeutuu – vastainen leima.
Aleksanteri
II:n reformit ja sosiaalinen kierto
Krimin sota
1853 – 1856 muutti Venäjän asemaa Euroopassa. Vuonna 1815, Napoleonin sotien
jälkeen, oli Venäjä ehdottomasti voimakkain valtio Euroopan mantereella. Tappio
Krimin sodassa pienensi Venäjän aseman yhdeksi suurista valloista Ranskan ja
Itävallan rinnalle. Tämä tilanne
vallitsi noin 15 vuotta kunnes 1871 syntynyt Saksan keisarikunta nousi
mantereen voimakkaimmaksi valtioksi.[14]
Aleksanteri II (1818 – 1881), joka nousi Venäjän valtaistuimelle sodan vielä
jatkuessa, huomasi rauhan solmittuaan perineen valtakunnan, jonka tila oli
huono. Maan talous oli kaaoksessa, eikä valtiolla ollut varoja ylläpitää 1,5
miljoonan vahvuista armeijaa. Koska Venäjän armeijan miehet rekrytoitiin
maaorjien joukosta, ei Venäjä kyennyt ylläpitämään samanlaista modernia
reserviläisarmeijaa kuin esimerkiksi Preussi.[15]
Kruununperijänä Aleksanteri oli saanut hyvän, humaanin koulutuksen, ja oli
isäänsä, ”viimeistä todellista autokraattia[16]” Nikolai
I:stä (1796 – 1855) huomattavasti paremmin valmisteltu hallitsijan rooliin.
Aleksanteri ei ollut leimallisesti sotilas kuten isänsä, ja oli hyvin
perehtynyt hallinnollisiin ongelmiin ollen syvästi vakuuttunut maaorjuuden
vääryydestä. Aleksanteri uskoi vakaasti itsevaltiuteen, mutta kuitenkin samalla
näki velvollisuudekseen parantaa valtionsa rakennetta nähdessään sen
tarpeelliseksi.[17]
Kuten Nikolaita
– joka ei ottanut neuvosta vaarin – oli Aleksanteria neuvottu, että
itsevaltiaalla keisarillakin tulisi olla neuvonantajia, ja hänen olisi oltava
tietoinen valistuneen julkisen mielipiteen kautta alamaistensa tarpeista ja
ongelmista. Koska tiukan sensuurin myötä maassa ei ollut mitään todellista
julkista mielipidettä, oli Aleksanterin luotava sellainen, keinotekoisesti.
Ensiksi Aleksanteri kääntyi aateliston puoleen, mutta aatelisto esitti
arvostelua ja poliittisia vaatimuksia, joita keisarin oli mahdotonta hyväksyä.
Kun älymystöstäkään ei ollut tukemaan Aleksanterin yksinvaltiutta tukevia reformeja,
jäi jäljelle valtakunnan virkamiehistö, joka täysin keisarista riippuvaisina olivat
helposti kurissa pidettäviä. Yksinvaltius byrokratisoitui, mutta ministerien
välistä yhteistyötä ei kuitenkaan syntynyt. Tehtävien reformien suunnitteluun
osallistui sisäministeriön virkamiesten lisäksi myös jonkin verran maltillisia
aatelisia ja älymystön edustajia. Vaikka Aleksanteri ymmärsi uudistusten
tarpeen ja oli niitä tekemässä, minkäänlaisen edustuslaitoksen luomiseen suhtautui
hän kuitenkin täysin kielteisesti.[18]
Aleksanteri oli valmis modernisoimaan Venäjää, mutta ainoastaan itsevaltiuden
ehdoilla.
Talonpoikaiskapinat
olivat lisääntyneet räjähdyksenomaisesti Krimin sodan aikana ja sen jälkeen, ja
Aleksanteri neuvonantajineen tiesi, että maaorjien vapautus oli tehtävä
viipymättä ylhäältä käsin tai se tapahtuisi hallitsemattomasti alhaalta käsin.
Maaorjuus oli vanhanaikainen, kannattamaton ja moraalisesti kestämätön
järjestelmä. Maaorjuuden lakkauttamista valmisteltiin huolellisesti, aateliston
pyrkiessä saamaan reformista itselleen mahdollisimman suotuisan. Maaliskuussa
1861 Aleksanteri allekirjoitti 52 miljoonaa talonpoikaa koskevan
vapautusmanifestin, jonka perusteella talonpojat saivat henkilökohtaisen
vapauden, heidän oli lunastettava viljelemänsä maa ja kyläyhteisö, mir, säilyi
edelleen ja maa jäi sen hallintaan. Henkilökohtaisesta vapaudesta huolimatta
talonpojat olivat kuitenkin käytännössä sidottuja kyläyhteisöönsä, koska heidän
oli lunastettava maa valtion myöntämällä lainalla, jonka takaisinmaksuaika oli
49 vuotta – eli vuoteen 1910.[19]
Maaorjien
vapautus oli valtava uudistusaskel, jolla oli pitkäkestoisia vaikutuksia.
Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin pitää sitä, että se koitui niin talonpoikien
kuin aateliston pettymykseksi. Talonpojat saivat lunastaakseen vähemmän maata
kuin mitä he olivat viljelleet, tilanomistajat menettivät osan orjistaan ilman
korvausta, ja vaikka aatelisto oli nimellisesti ”voittanut”, tottuneena elämään
säännöllisten verotuottojen ja päivätöiden varassa, se ei kuitenkaan osannut
toimia uuden, kapitalistisen maatalouden ehdoilla. Talonpojat joutuivat
vaiheittain huononemaan tilanteeseen – reformin jälkeen talonpojilla oli pula
maasta, sen lunastushinta oli kestämättömän korkea – kyläyhteisöt joutuivat
maksamaan maasta sen arvoa korkeamman hinnan[20] - ja väestönkasvu
aiheutti sen, että vuonna 1900 yli puolet talonpojista ei saanut viljelemästään
maasta riittävää elantoa. Suuri reformi epäonnistui – se vain lisäsi
tyytymättömyyttä niin talonpoikien, aateliston kuin älymystönkin piireissä.[21]
Vuoden 1861
maaorjien vapauttaminen loi tarpeen uusille reformeille, kuten
paikallishallinnon uudistamisen, mikä tapahtui 1864. Maaseudulle perustettiin
alue- ja provinssikokoukset, zemtsvot, ja niiden toimeenpaneviksi elimiksi
hallitukset, joiden tehtäviksi määrättiin terveyden- ja köyhäinhoito,
varhaisopetuksen järjestäminen, viljavarastojen rakentaminen ja teiden
ylläpito. Zemtsvojen kokouksiin osallistujat valittiin vaaleilla, jossa
äänioikeus oli sidoksissa maanomistukseen, minkä vuoksi aatelistolla oli niissä
hallitseva asema.[22] Kaupunkien
osalta samanlainen uudistus toteutettiin 1879[23]. Tsaarinvalta
suhtautui zemtsvoihin epäilevästi, eikä mitään zemtsoven valtakunnanlaajuista
kattojärjestöä sallittu muodostettavan – sillä tämähän olisi ollut käytännössä
koko maan kattava edustuslaitos. Zemtsvot pidettiin eristäytyneinä ja
viranomaiset olivat kärkkäitä puuttumaan niiden toimintaan.[24] Tästä
huolimatta zemtsvojen käytännön toiminta toimi merkittävänä itsehallinnon
oppilaitoksena Venäjällä, ja niitä voidaan pitää yhtenä venäläisen liberaalipuolueen,
perustuslaillisten demokraattien eli kadettien, kannatuksen kehtona. Kaikista
puutteista ja vaikeuksista huolimatta zemtsvot onnistuivat parantamaan
venäläisten talonpoikien elämänlaatua, luomalla ensimmäisen julkisen
terveydenhuollon järjestelmän maailmassa.[25] Myöskin
kansansivistys, eläinten terveydenhoito ja julkisen infrastruktuurin ylläpito
paranivat.[26]
Zemtsvo-uudistus epäilemättä modernisoi venäläistä yhteiskuntaa ja tehosti sen
kykyä vastata ihmisten tarpeisiin, mutta se ei kuitenkaan helpottanut
venäläisessä yhteiskunnassa vallitsevaa kahtiajakautuneisuutta. Zemtsvojen
perustamisen voidaan nähdä ehkä tiedostamattomana yrityksenä kuroa umpeen sitä
eliitin ja kansan välistä juopaa, jonka niin slavofiilit kuin zapadnikit
näkivät olevan Venäjällä. Vaikutus oli kuitenkin päinvastainen:
Itsehallintoreformin myötä talonpoikien eristäytyminen muista säädyistä syveni,
ja he alkoivat suhtautua muuhun yhteiskuntaan epäilevästi.[27]
Talonpoikien maaorjuuden aikainen ”orgaaninen” kanssakäyminen ylempien luokkien
kanssa muuttui formalistiseksi, byrokraattiseksi, mihin usein lukutaidottomat talonpojat
eivät olleet harjaantuneita.
Maaorjien
vapautuminen vaati myöskin oikeusjärjestelmän reformia, joka jälkikäteen
tarkasteltuna osoittautui onnistuneimmaksi. Maaorjuuden aikana talonpoika oli
ollut herransa henkilökohtaista omaisuutta, jolla oli häneen
oikeudenkäyttövalta, poislukien kuolemanrangaistuksen langettaminen.[28] Ennen
reformia Venäjän oikeusjärjestelmä oli kankea ja korruptoitunut.[29] Oikeusjärjestelmän
reformissa oikeusistuimet erotettiin toimeenpanovallasta ja alamaiset
julistettiin samanarvoisiksi lain edessä. Ennen salainen ja kirjallinen
oikeudenkäyntiprosessi muutettiin suulliseksi ja avoimeksi, luotiin
asianajojärjestelmä ja raskaiden rikosten käsittelyyn valamiehistö.
Oikeusjärjestelmän reformin myötä Venäjälle syntyi hallituksen huomaamatta
valtiovallasta erillinen valtakeskus.[30] Todettiin,
ettei tämä kuitenkaan käytännössä uhannut itsevaltiutta.[31] Vaikka
oikeusreformi toikin Venäjän lähelle länsimaista oikeusvaltioperiaatetta,
mitätöityivät osa uudistuksista hallituksen kamppailussa vallankumouksellisia
vastaan.[32]
Venäjän
keisarikunta oli säätyyhteiskunta, jossa sosiaalinen liikkuvuus oli hyvin
rajoitettua. Aatelisto oli etuoikeutetussa asemassa ja sillä oli monia
erioikeuksia, kuten verovapaus ja oikeus hakea valtion virkoja ja
upseerinvirkoja. Tällä tavoin valtiovalta pyrki pitämään aateliston vallitsevan
yksinvaltaisen järjestelmän kannattajina.[33]
Aleksanteri II:a edeltänyt suuri uudistajatsaari, Pietari I (1672 – 1725) oli
valtakuntansa kehittämistä varten luonut rankijärjestelmän, joka loisi uuden
aristokratian vanhan, syntyperään perustuvan aristokratian rinnalle.
Rankijärjestelmän kautta lahjakkaat ja uutterat yksilöt etnisestä taustasta
huolimatta voivat nousta aatelistoon tekemällä valtiolle palveluksia.[34]
Mahdollisuus päästä nauttimaan aateliston etuoikeuksista epäilemättä toimi
suurena kannustimena venäläisessä yhteiskunnassa, mutta toisaalta
rankijärjestelmän voi nähdä tekijänä, joka ehkäisi konventionaalisen
keskiluokan – jonka keskuudessa poliittinen liberalismi kukoisti muualla
Euroopassa – syntymistä. Osa Venäjän aatelistosta toki omaksui 1800-luvulla
liberaaleja, tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan tähtääviä ihanteita, mutta
enemmistö pysyi yhä itsevaltaisen, heidän etuoikeutetun aseman turvaavan
järjestelmän kannattajina.[35] Venäjän
poliittinen kenttä oli siis käytännössä hyvin mustavalkoinen:
arkkikonservatiivit, jotka halusivat ehdottomasti säilyttää itsevaltaisen
järjestelmän ja vallankumoukselliset, jotka ehdottomasti halusivat tuhota sen.
Reformistinen, kohti perustuslaillista monarkiaa pyrkivä keskusta oli miltei
olematon.
”Nihilistit”
ja narodnikit – venäläinen vallankumouksellisuus muodostuu
Maaorjien
vapautus antoi kipinöitä myös venäläisessä yhteiskunnassa kyteville
kapinaliikkeille. Siinä missä Nikolai I:n aikana oppositio oli koostunut
maa-aatelistosta, 1860-luvulla oli muodostunut uusi kapinallissukupolvi
”epäsäätyisten” eli aateliston alapuolella olevien pappien poikien,
pikkuvirkamiesten jälkeläisten ja ikuisten ylioppilaiden keskuudesta. Näitä
uusia vallankumouksellisia kutsuttiin ”nihilisteiksi” sillä he eivät uskoneet
muuhun kuin rationaaliseen järkeen ja vallankumoukseen, jossa kaiken olemassa
olevan tuhoaminen olisi edistyksellistä. ”Nihilistien” kanssa
vallankumouksellisia olivat myös narodnikit (narod = kansa, narodnik = kansan
ystävä), jotka uskoivat että talonpojat kyläyhteisöineen ovat se kansanosa,
joka vallankumoukseen kiihotettuaan kykenisivät luomaan Venäjälle sosialistisen
yhteiskunnan ilman kapitalistista välivaihetta.[36] Nikolai
Tsernysevski (1829 – 1889), Sergei Netsajev (1847 – 1882) ja Pjotr Tkatsev
(1844 – 1886) olivat uuden venäläisen vallankumousliikkeen aatteellisia
opettajia. 1860- ja 1870-lukujen vallankumouksellisten päämäärät olivat
seuraavat: vallitsevan autokratian kaataminen vallankumouksen kautta;
vallankumous on päämäärä sinänsä kohti oikeudenmukaista yhteiskuntaa; pienen,
kurinalaisen joukon on tehtävä vallankumous siihen kykenemättömän kansan
sijasta ja puolesta; liberalismin ja perustuslaillisuuden vastustaminen ja
edistyksellisten diktatuurin kannattaminen.[37]
Venäläisten vallankumouksellisten ajattelussa on havaittavissa selkeä ero
Länsi-Euroopassa vaikuttaneisiin marxilaisiin, jotka uskoivat vallankumouksen
tapahtuvan nimenomaan työväenluokan massatoiminnan kautta.
Venäläiset
vallankumoukselliset eivät olleet mitenkään yksimielisiä toimintatavoista, ja
niinpä 1870-luvun lopuilla perustettu Zemlja i volja (Maa ja vapaus) -järjestö
hajosi kiistaan terrorin käytöstä. Terrorin käyttö oli saanut kannatusta
propagandan levittämisen talonpoikien keskuuteen osoittautuessa pettymykseksi.
Terroria kannattanut Narodnaja volja (kansan vapaus) -järjestö tuomitsi keisari
Aleksanteri II:n kuolemaan, ja he onnistuivat surmaamaan hänet pommilla
maaliskuussa 1881. Lisäpontta päätökselle murhata keisari antoivat huhut
lähestyvästä perustuslain antamisesta. Huhut eivät sinänsä olleet täysin
perättömiä, sillä keisarilla oli aikomuksenaan asettaa tulevien reformien
suunnittelemista varten samanlaisia komiteoita kuin vuoden 1861 uudistusta
suunnitellessa. Kyseessä ei kuitenkaan ollut minkäänlainen
kansanedustuslaitoksen luominen. Joka tapauksessa valtaistuimelle noussut
Aleksanteri III (1845 – 1894) peruutti isävainajansa valmistelevat reformit.[38] On vaikea
välttyä ajatukselta, että venäläisten vallankumouksellisten pakkomielle
poliittiseen terroriin olisi ollut äärimmäisen haitallista Venäjän
mahdolliselle poliittiselle modernisoitumiselle ja demokratisoitumiselle.
Vaikkei Aleksanteri II:n juuri ennen kuolemaansa suunnittelemat reformit
olisineet luomaan Venäjästä perustuslaillista monarkiaa, olisivat ne kuitenkin
epäilemättä olleet askel tavallisten kansalaisten yhä suurempaan
kanssakäymiseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen.
Aleksanteri
III:n taantumuksellisesta käänteestä ensimmäiseen vallankumoukseen 1905 ja
perustuslakiin 1906
Vuonna 1881
valtaistuimelle noussut Aleksanteri III oli suora, rehellinen ja
mielikuvitukseton mies, joka uskoi vankkumattomasti itsevaltiuden
periaatteeseen ja omasi vahvoja sympatioita venäläistä nationalismia ja
panslavismia (kaikkien slaavien kohtalonyhteyden ideologia[39]) kohtaan.[40] Hänen
noustuaan valtaan liberaalit uudistukset pysähtyivät ja taantumuksellinen
suunta sisä- ja ulkopolitiikassa voitti. Epäluulot eri kansallisia vähemmistöjä
kohtaan voimistuivat, ne pyrittiin sulauttamaan venäläiseen valtaväestöön.[41]
Paradoksaalista kyllä, venäläistämispolitiikasta tulivat kärsimään kaikista
eniten ne, jotka olivat olleet keisarikunnalle lojaaleja: puolalaiset olivat
nyt vihollisia, juutalaisia kohtaan kohdistettiin rajuja pogromeja ja
keisarikunnalle vankkumattoman uskolliset baltiansaksalaiset ja suomalaiset
joutuivat nyt ahtaalle.[42] Taantumuksellisuus
ja moderni tiedonvälitys löivät kättä: lehdistöllä oli keskeinen rooli
vähemmistöjä vastaan kohdistetussa kiihotuksessa[43].
Aleksanteri
III:n venäläistämistoimet eivät olleet ajankohtaansa katsoen mitenkään
ennennäkemättömiä – Euroopassa elettiin imperialismin aikakautta, joka ei
tunnustanut vähemmistökansojen oikeuksia. Muissakin eurooppalaisissa valtioissa
vähemmistökansallisuuksia pyrittiin pakolla assimiloimaan valtaväestöön.[44]
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen syntyneet uudet kansallisvaltiot osoittavat,
että nämä eurooppalaisten imperiumien pyrkimykset sulauttaa
vähemmistökansallisuudet imperiumin valtaväestöön epäonnistuivat.
Vähemmistökansallisuuksien assimiloituminen venäläiseen kantaväestöön ei
kuitenkaan aina ollut pakotettua, sillä merkittävä osa siitä tapahtui
vapaaehtoisesti, vähemmistökansallisuuksiin kuuluvien yksilöiden vapaasta
tahdosta.[45]
Samanlaista kehitystä tapahtui myös Suomessa Ruotsin vallan aikana, kun useasti
hyvin toimeentulevat talonpojat ruotsalaistivat itsensä integroituakseen
hallitsevaan, ruotsinkieliseen eliittiin.
Aleksanteri
kuoli varsin nuorena, 49-vuotiaana, ja valtaistuimelle nousi hänen poikansa
Nikolai II (1868 – 1918). Nikolai peri valtakunnan, jonka vanha
yhteiskuntajärjestelmä oli murtumassa. 1800-luvun lopulla venäläinen
yhteiskunta natisi liitoksissaan kapinoiden ja lakkojen ollessa jokapäiväistä
elämää. Keskeisenä tekijänä levottomuuksiin oli köyhälistön surkea asema, jota
erityisesti suuret katovuodet 1890-luvulla pahensivat.[46] Aatelisto
oli menettämässä etuoikeuksiaan ja taloudellista asemaansa – varsinkin tämä
koski maa-aatelia, mutta myöskin korkeinta aatelia. Venäläinen keskiluokka –
opettajat, lääkärit, koulutettu väestö - vaikka se olikin vielä varsin pieni,
kasvoi kaiken aikaa. Poliittisilta kannoiltaan se oli hyvin kirjavaa joukkoa
vallankumouksellisista maltillisiin liberaaleihin ja kapitalisteihin. Kauppaa
harjoittavan porvariston määrä pysyi varsin pienenä, ja rahan mahtiin
uskoneista monet joutuivat pettymään. Taloudellisesti kaikkein haavoittuvin
kansanosa, teollisuusproletariaatti, kasvoi, ja omaksui hanakasti marxilaisia
aatteita.[47]
Nikolai II:lle
oli opetettu, että jakamaton itsevaltius on ainoa oikea Jumalan säätämä
järjestys Venäjällä, ja Nikolain aikana itsevaltiuden vastustajia tai
sellaiseksi epäiltyjä vainottiin yhä ankarammin.[48] Katastrofiksi
osoittautunut Venäjän-Japanin sota 1904-05 romutti Venäjän talouden ja oli
valtava arvovaltatappio Nikolaille.[49]
Päinvastoin kuin epäonnisen Krimin sodan ei seurauksena olleet ylhäältäpäin
toteutetut reformit vaan vallankumous. Tammikuussa 1905 Pietarin asukkaiden
mielenosoitus kukistettiin verisesti, mikä johti kapinaliikkeen leviämiseen
ympäri maata ja yleislakkoon. Nikolain oli pakko suostua siihen, että Venäjästä
tehtäisiin perustuslaillinen monarkia.[50] Lokakuussa
1905 Nikolai antoi ”Valtiojärjestyksen parantamisen manifestin”, jolla äänioikeus
ulotettiin koskemaan suurinta osaa kansalaisista, ja taattiin
kansalaisoikeudet, kuten kokoontumis- ja yhdistymisvapaudet, uskonnonvapaus
sekä henkilökohtainen koskemattomuus. Huhtikuussa 1906 hyväksyttiin ”Kokoelma
valtion perustavista laeista” – koska Nikolai ei halunnut käyttää termiä
perustuslaki, koska se olisi hänen mielestään viitannut liikaa edustukselliseen
hallintoon. Lakikokoelman mukaan keisari ei ollut enää rajoittamaton
yksinvaltias, vaan pelkästään yksinvaltias, joka käytti valtaa yhdessä
valtakunnanneuvoston ja uuden valtakunnallisen lakia säätävän elimen,
valtionduuman, kanssa.[51]
Lakikokoelmassa todettiin, että keisari piti hallussaan ylintä yksinvaltaa, ja
”että Jumala käskee tottelemaan hänen valtaansa”. Duuma, jonka istuntokausi oli
viisivuotinen, koostui Venäjän kansan yleisillä vaaleilla valituista
edustajista, mutta sen jäseniksi ei voitu valita esimerkiksi naisia tai pienten
yritysten työntekijöitä. Keisarilla oli myöskin oikeus hajottaa duuma ukaasilla
ennen sen viisivuotisen kauden päättymistä.[52]
Käytännössä vuosien 1905-06 uudistukset osoittautuivat samanlaisiksi
pettymyksiksi kuin vuoden 1861 jälkeiset reformit, sillä duumalla ei ollut
käytännössä valtaa valtiokoneistoon: ministerit olivat vastuussa keisarille
eivätkä duumalle, Nikolain käyttäytyen yhä rajoittamattoman itsevaltiaan tavoin[53]. Valtion
perustavien lakien hyväksymisen jälkeen uudistushenki hyytyi nopeasti, eikä
uudistuksia viety eteenpäin käytännön politiikan siirtyessä takaisin kohti
yksinvaltaista järjestelmää. Keisari hajotti duuman tuon tuosta, ja duuman
äänestystapaa muokattiin rajoittamalla siihen osallistuvien puolueiden määrää.
Duumat olivat sisäisesti hajanaisia ja siltä puuttui todellista toimintakykyä,
mikä mitätöi sen asemaa ja osaltaan tuki absoluuttisen itsevaltiuden
kannattajien näkökantoja.[54]
Ensimmäinen
maailmansota johtaa vallankumoukseen ja bolsevikkien vallankaappaukseen
Ensimmäisen
maailmansodan syttyessä koettiin Venäjällä – kuten kaikissa sotaan lähteneissä
valtioissa – voimakas patrioottisen innostuksen aalto. Uskottiin, että sota
olisi voittoisa ja lyhyt, ja Nikolai innosti alamaisiaan pyhään sotaan
germaaneja vastaan. Eri poliittiset piirit ripustivat sotaan omat toiveensa:
konservatiivit uskoivat sodan isänmaallisuutta nostattavaan voimaan, joka
pelastaisi maan vallankumoukselta, liberaalit ja maltillinen vasemmisto sen
sijaan toivoivat, että Ranskan ja Britannian liittolaisena sotiminen veisi
Venäjää demokraattisempaan suuntaan. Maltillisemmat sosialistit, eli mensevikit
näkivät maan puolustamisen ja voitokkaan sodan vallankumouksen edellytyksenä.[55]
Radikaalien sosialistien, eli bolsevikkien johtaja, maanpaossa Länsi-Euroopassa
elänyt Vladimir Lenin sen sijaan toivoi Venäjälle karvaata tappiota. Leninin
ydinajatuksia oli, että takapajuinen ja agraarinen Venäjä oli jo siirtynyt
kapitalistiseen järjestelmään ja että ainoastaan pieni ja kurinalainen
keskusjohtoinen kaaderipuolue kykenisi tekemään sosialistisen vallankumouksen
suurten kansanjoukkojen sijaan. Leninin ideologinen joustamattomuus oli
johtanut siihen, että Venäjän Sosiaalidemokraattinen Työväenpuolue hajosi
1904 kahteen ryhmään, Leninin johtamiin
dogmaattisiin bolsevikkeihin ja pragmaattisempiin mensevikkeihin.[56] Leninin
vallankumouksellinen ajattelu oli elitististä; päinvastoin kuin Marx, hän ei
uskonut työväenluokan heräävän luokkatietoisuuteen ja tekevän vallankumouksen,
vaan uskoi että ainoastaan vallankumoukselle koko elämänsä omistaneet,
Tsernysevskin kuvaamat ihanteelliset ammattivallankumoukselliset kykenisivät
tekemään sen työväenluokan nimissä ja puolesta. Näin ollen Leninin ajattelu oli
synteesi marxilaisuutta ja perinteistä venäläistä vallankumouksellisuutta.
Leninin mukaan syttynyt sota oli ”imperialistien taistelua”, joka oli vain
naamioitu isänmaan puolustamiseksi. Leninin vaatimus oli, että työläisten olisi
kaikin keinoin muutettava sota eri yhteiskuntaluokkien väliseksi
sisällissodaksi ja kapitalismin tuhoavaksi vallankumoukseksi. Venäjän tulisi
hävitä sota, sillä se olisi samalla itsevaltiuden tappio, jolloin
proletariaatti saisi vallan.[57]
Ensimmäisen
maailmansodan kaltaisen teollisen sodan käynti vaatii koko yhteiskunnan
mobilisoitumista sotaponnistusten taakse. Tämä vaatii hallinnolta poliittista
legimiteettiä mitä Venäjän tsaarinvallalla ei enää ollut vuonna 1914.[58] Venäjän
sotamenestys oli tappioina tarkasteltuna surkeaa ja sota rasitti Venäjän
maatalouspainotteista taloutta valtavasti. Vuoteen 1917 mennessä Nikolai II:n
haluttomuus myöntää duumalle enempää valtaa ja hänen kyvyttömyytensä
sodanjohtajana oli saanut aikaan tilanteen, jossa jopa Venäjän eliitit olivat
hylänneet hänet.[59]
Maaliskuussa 1917 Pietarin varuskunnan sotilaat nousivat kapinaan ja kolmessa
päivässä Venäjän pääkaupunki oli vallankumouksen vallassa. Selustassa olleet
sotilaat olivat tyytymättömimpiä kuin rintamasotilaat ja vuonna 1917
selustassa olevat yksiköt koostuivat nuorista, rauhattomista miehistä, joita
komentamaan ei ollut tarpeeksi upseereita.
Pyrkiessään ohjaamaan vallankumousta ja välttääkseen sisällissodan
siirtyivät duuman johtajat ja armeijan johto tukemaan vallankumousta.
Nikolailla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin luopua vallasta ja Romanovien
valtakausi päättyi Venäjällä 15. maaliskuuta 1917. Monarkian luhistumista
seurasi sotilaskurin, sotatalouden ja ruuanjakelujärjelmien romahdukset.[60]
Valtaan
nousseen liberaalien ja perustuslaillisten kadettien johtaman väliaikaisen
hallituksen rinnalle oli noussut uusi voimatekijä, pääosin mensevikeistä ja
sosialistivallankumouksellista[61] (SR:t)
koostuvat neuvostot, merkittävimpänä Pietarin neuvosto.[62]
Hallituksen valta-asema oli täten riippuvainen neuvostojen tuesta. Se seikka,
että maassa oli kaksi valtatekijää, teki yhteiskunnasta erittäin epävakaan.
Mensevikit ja SR:t suostuivat mukaan koalitiohallitukseen, jonka toimintakyky
oli heikko sisäisten kiistakysymysten takia. Näitä olivat mm. imperiumista
irtautuneiden kansakuntien itsenäistyminen ja maakomiteoiden oikeus jakaa
viljelemätöntä maata maatyöläisyhteisöille. Vasemmistolaisten mensevikkien ja
SR:n ja liberaalioikeistolaisten hallitusyhteistyö kariutui kesäkuuhun 1917
mennessä.[63]
Mensevikkien
ja SR:en hallitukseen osallistuminen oli vähentänyt heidän kansansuosiotaan,
jota puolestaan kasvattivat maanpaosta palanneen Leninin bolsevikit.
Väliaikaisen hallituksen periaatteellinen päätös jatkaa sotaa
länsiliittoutuneiden rinnalla oli ehkä merkittävin syy sen suosion
romahtamiseen. Vaikka väliaikainen hallitus oli Pietarin neuvoston
vaatimuksesta tehnyt Venäjästä ”maailman vapaimman maan”[64]
tsaristisen vallan romahtaminen oli herättänyt laajoissa piireissä toiveen
sodan loppumisesta ja päätös jatkaa sotaa käänsi sotilaat hallitusta vastaan.
Päätös siirtää luvattu maareformi sodan jälkeiseen aikaan vieraannutti
maaseudun väestön.[65]
Keisarillisen Saksan suosiollisella avustuksella Venäjälle palannut Lenin vaati
huhtikuun teeseissään sodan välitöntä lopettamista, valtiovallan siirtämistä
neuvostoille, maan jakamista maanviljelijöille ja teollisuuden asettamista
työväen hallintaan.[66] Lenin
lupasi toteuttaa ne toiveet, jotka väliaikainen hallitus oli pettänyt.
Väliaikaisen hallituksen sotaministerin ja myöhemmän pääministerin, SR:n
Alexandr Kerenskin heinäkuun alussa määräämä hyökkäys keskusvaltoja vastaan oli
päättynyt sotilaalliseen katastrofiin ja saksalaisten joukkojen etenemiseen
Riikaan saakka. Pian tämän jälkeen armeijan ylipäällikkö Lavr Kornilov yritti
kaapata vallan väliaikaiselta hallitukselta mutta vallankaappausyritys kaatui
Pietarin ja Moskovan neuvostojen aseelliseen vastarintaan. Torjuakseen
Kornilovin uhan oli Kerenski joutunut turvautumaan bolsevikkien apuun.
Kornilovin tapauksen myötä Kerenskin väliaikainen hallitus menetti
sotilasjohdon ja eri poliittisten ryhmittymien tuen.[67] Syksyyn
1917 tullessa oli sisäinen järjestys Venäjällä romahtanut. Valtiovalta oli
menettänyt voimankäytön monopolinsa ja pyrkiäkseen lievittämään kaoottista
tilannetta Kerenski määräsi pidettäväksi vaalit perustuslain säätävän kokouksen
muodostamiseksi 25. 11. 1917.[68] Oli
kuitenkin liian myöhäistä. Väliaikaisen hallituksen otteen kirvottua valta
Venäjällä odotti ottajaansa.
Bolsevikkien
vallankaappaus 25-26. 10. (7-8. 11.) ei bolsevikkien luomasta myytistä poiketen
ollut mikään vallankumouksellisten kansanjoukkojen toimeenpanema vanhan
hallinnon murskaaminen. Todellisuudessa valta siirtyi bolsevikeille heidän
ottaessa haltuunsa Pietarin varuskunnan ja strategiset kohteet kuten
valtionpankin, sähkekeskuksen ja pääpostin ja uhkaamalla avata tykkitulen
väliaikaisen hallituksen päämajaa kohtaan.[69]
Päinvastoin kuin bolsevikit myöhemmin selittivät ei lokakuun vallankumous ollut
välttämättömän historiallisen kehityksen tulos vaan pienen joukon suorittama
häikäilemätön vallankaappaus. Lenin ei noussut valtaan eikä ensimmäinen
sosialistinen valtio syntynyt suurten kansanjoukkojen tuella, vaan siksi että
sekasortoisessa tilanteessa Lenin oli tarpeeksi häikäilemätön tarttuakseen
valtaan väliaikaisen hallituksen legimiteetin romahdettua.
Pohdintaa
Talonpoikien,
joita valtava enemmistö Venäjän asukkaista oli, asema kävi aina 1860-luvulta
vuoteen 1917 yhä vaikeammaksi ja heidän suuttumuksensa vallitsevaa tsaristista
järjestelmää kohtaan kasvoi koko ajan yhä suuremmaksi. Kykenemättä ymmärtämään
niin poliittisen reformin välttämättömyyttä kuin myöskään alamaistensa vihaa
Venäjän keisarit toteuttivat vastentahtoisesti reformeja, joita parhaiten kuvaa
sanonta ”liian vähän, liian myöhään”. Reformit, joihin venäläiset olivat
panneet toiveensa, osoittautuivat yksi toisensa jälkeen pettymyksiksi, elleivät
jopa kirouksiksi. Ne eivät kyenneet kuromaan umpeen sitä juopaa, mikä
valtiovallan ja kansan välillä oli. Se oljenkorsi, joka jatkuvien pettymysten
sarjassa sitten lopulta murskasi tsaristisen Venäjän selän oli katastrofiksi
maalle osoittautunut ensimmäinen maailmansota.
Kirjallisuus
Gerwarth,
Robert: The Vanquished: Why The First World War Failed To End, 1917 – 1923,
Penguin Books, Great Britain 2017.
Jussila, Osmo:
”Aleksanteri II:n aika”, Venäjän historia, päätoim. Heikki Kirkinen, Otava
2002.
Kalinitchev,
Andrei: ”Aateliksi Venäjällä: Kaidanov-Olhinien suku 1700-luvulta
1900-luvulle”, Suomen Sukututkimusseuran aikakauskirja Genos, 4/2010.
Kalinitchev,
Andrei: Suomalaiset venäläisessä sulatusuunissa: Rajaseudun inkerinsuomalainen
yhteisö murroksessa 1800-luvun loppupuoliskolla, väitöskirja, Turun yliopisto
2016.
Lieven,
Dominic: Towards the Flame
– Empire, War and the End of Tsarist Russia, Penguin Books, Great Britain 2015.
Oittinen, Vesa (toim.): Venäjä ja Eurooppa: Venäjän idea
1800-luvulla. Suomentajat: Anita Mitroshin ym. Tampere: Vastapaino:
Aleksanteri-instituutti, 2007.
Pesonen,
Pekka: Venäjän kulttuurihistoria, Palmenia 2007.
Service, Robert:
Comrades. Communism: A World History, Pan Macmillan, London, Great Britain
2007.
Seton-Watson,
Hugh: The Russian Empire 1801 – 1917, Oxford University Press, United Kingdom
1967.
Ruutu, Katja:
Venäjän politiikka ja perustuslaki. Kikimora Publications 2006.
Zetterberg,
Seppo: ”Venäjästä Neuvostoliitoksi”, teoksessa Venäjän historia, toim. Heikki
Kirkinen, Otava 2002.
[1] Oittinen
2007, 16 – 17.
[2]
Oittinen 2007, 17 – 18.
[3]
Oittinen 2007, 18 – 19.
[4]
Oittinen 2007, 20 – 21.
[5]
Oittinen 2007, 23 – 24.
[6]
Oittinen 2007, 27 – 29.
[7]
Oittinen 2007, 37 – 38.
[8]
Oittinen 2007, 29 – 31.
[9]
Oittinen 2007, 31 – 32.
[10]
Oittinen 2007, 32 – 37.
[11]
Oittinen 2007, 39 – 40.
[12]
Oittinen 2007, 41 – 42.
[13]
Oittinen 2007, 44 – 45.
[14]
Seton-Watson 1967, 331.
[15]
Jussila 2002, 235 – 236.
[16]
Jussila 2002, 236.
[17]
Seton-Watson 1967, 332 – 333.
[18]
Jussila 2002, 237.
[19]
Jussila 2002, 239 – 240.
[20]
Kalinitchev 2016, 159.
[21]
Jussila 2002, 240 – 241.
[22]
Jussila 2002, 241 – 243.
[23]
Jussila 2002, 243.
[24]
Kalinitchev 2006, 178 – 179.
[25]
Jussila 2002, 243.
[26]
Kalinitchev 2016, 179.
[27]
Kalinitchev 2016, 178.
[28]
Kalinitchev 2016, 191.
[29]
Kalinitchev 2016, 193.
[30]
Jussila 2002, 244.
[31]
Kalinitchev 2016, 193.
[32] Jussila
2002, 244.
[33]
Kalinitchev 2010, 123.
[34]
Kalinitchev 2010, 128.
[35]
Kalinitchev 2010, 129.
[36]
Jussila 2002, 250 – 251, kts. yllä Herzenin vaikutus narodnikkilaisuuteen.
[37]
Jussila 2002, 252 – 254.
[38]
Jussila 2002, 254 – 256.
[39]
Panslavismi oli aate, joka syntyi pienten slaavilaisten kansojen
intelligentsian piireissä 1800-luvun alkupuoliskolla. Alkuperäisen panslavismin
mukaan Venäjä on imperiumi, joka pysyy pystyssä omin voimin, mutta pienet
slaavilaiset kansat tarvitsivat tunteen, että he kuuluvat voimakkaaseen
kansojen perheeseen. Venäläinen panslavismi näki asiat eri tavoin: sen mukaan
Venäjälle kuuluu slaavilaisten kansojen ehdoton johtoasema, ja se suhtautui
epäilevästi niihin slaavilaisiin kansoihin, jotka eivät olleet ortodokseja.
Katoliset puolalaiset olivat suorastaan vihollisia. Seton-Watson 1967, 448.
[40]
Seton-Watson 1967, 480 – 481.
[41]
Kalinitchev 2016, 233.
[42]
Seton-Watson 1967, 487.
[43]
Kalinitchev 2016, 233.
[44]
Kalinitchev 2016, 233.
[45]
Kalinitchev 2016, 238.
[46]
Pesonen 2007, 95.
[47]
Pesonen 2007, 96 – 97.
[48]
Pesonen 2007, 95.
[49]
Pesonen 2007, 96.
[50]
Ruutu 2006, 31.
[51]
Ruutu 2006, 36 -37.
[52]
Ruutu 2006, 38 – 39.
[53]
Ruutu 2006, 39 – 40.
[54]
Ruutu 2006, 40.
[55]
Zetterberg 2002, 331.
[56] Service 2007, 49 – 50.
[57]
Zetterberg 2002, 331 – 332.
[58] Lieven 2015, 345 – 346.
[59] Lieven 2015, 348 – 349.
[60] Lieven 2015, 351 – 352.
[61]
Sosialistivallankumouksellisen puolueen juuret olivat Maa ja vapaus
-järjestössä. Jussila 2002, 253.
[62] Service 2007, 58 – 59.
[63] Service 2007, 59.
[64] Gerwarth 2016, 30.
[65] Gerwarth 2016, 30 – 31.
[66] Service 2007, 59.
[67] Gerwarth 2016, 32 – 33.
[68] Gerwarth 2016, 34.
[69] Gerwarth 2016, 34.
Kommentit
Lähetä kommentti