Fasismin historiasta 1800-luvun lopulta 1920-luvulle
Johdanto
Yhdysvaltalaisen
historioitsijan ja politiikantutkijan Robert O. Paxtonin mukaan
fasismi oli 20. vuosisadan merkittävin poliittinen innovaatio, ja
syynä suureen osaan sen kauheuksista. Muut läntisen kulttuurin
merkittävät poliittiset aatteet – konservatismi, liberalismi ja
sosialismi – olivat saavuttaneet kypsyyden 1700-luvun lopun ja
1800-luvun puolivälin välisellä ajanjaksolla, mutta fasismi oli
vielä 1890-luvulla täysin kuvitelmatonta.1
Paradoksaalista kyllä, maailmansotien välissä vaikuttanut
kiihkonationalistinen ja kansallista identiteettiä korostava fasismi
oli paneurooppalainen, ellei jopa globaali ilmiö. Tässä esseessä
tarkastelen fasismin luonnetta, sen aatteellisia lähtökohtia ja
laukaisevia tekijöitä. Esseen lähde- ja tutkimuskirjallisuutena
olen käyttänyt Roger Griffinin toimittamaa kokelmateosta Oxford
Readers: Fascism, Robert
O. Paxtonin kirjoittamaa tutkimusta The
Anatomy of Fascism ja
Oula Silvennoisen, Marko Tikan ja Aapo Roseliuksen yhdessä
kirjoittamaa teosta Suomalaiset
fasistit – mustan sarastuksen airueet.
Sana fasismi tarkoittaa tässä esseessä geneeristä fasismia,
tietynlaista fasismin kansallisista erityispiirteistä riisuttua
arkkityyppiä.
Mitä
fasismi on?
Fasismia
on poliittisena aatteena todella vaikeaa asettaa perinteiselle
oikeisto-vasemmisto -akselille. Aatteelle nimen antanut, ensimmäinen
menestyksekäs fasistipoliitikko Benito Mussolini oli oli erotettu
Italian sosialistipuolueesta koska oli kiihkeästi kannattanut
Italian osallistumista ensimmäiseen maailmansotaan. Fasistien
vastaus kysymykseen oikeisto-vasemmisto -jaottelusta oli se, että he
ylittävät kyseiset vanhentuneet jakolinjat yhdistäen kansakunnan.2
Sana fasismi pohjautuu italian kielen sanaan fascio, mikä
tarkoittaa vitsakimppua ja kuvaannollisemmin liittoa. Virallisesti
puhtaan fasismin syntymähetki oli 23.3. 1919 jolloin noin 100
ihmistä kokoontui Benito Mussolinin johdolla Milanon piazza San
Sepolcrolle julistaen ”sodan sosialismille, koska se vastusti
nationalismia”3.
Oxford
Brookes Universityn modernin historian professorin Roger Griffinin
määritelmän mukaan fasismi on poliittisen ideologian laji,
jonka myyttinen ydin sen eri muodoissa on populistisen
äärinationalismin palingeneettinen muoto4.
Griffinin määritelmä paljastaa kaksi keskeistä seikkaa.
Ensiksikin se kertoo mikä fasismin tavoite on – palingenesis eli
kansallinen uudelleensyntyminen. Toiseksi se kertoo että fasismi ei
perustu mihinkään selkeästi ilmaistuihin ideologisiin
periaatteisiin. Tämä tekee fasismista hyvin elastisen, eri
olosuhteisiin sopeutuvan aatteen. Paxton onkin todennut, että eri
maiden fasistiset liikkeet valitsivat retoriikalleen tarpeellisen
symboliikan aina oman kansakuntansa kulttuurisesta repertuaarista.
Esimerkiksi viikinkisymboliikka mikä innosti norjalaisia ja
saksalaisia fasisteja olisi vaikuttanut naurettavalta italialaisista
fascisteista, jotka hakivat innoitusta Rooman valtakunnan loistosta.5
Mikä
sitten on fasismin universaali myyttinen ydin? Rationalistisesti
pohdittavien tekijöiden sijaan kyseessä on tunnemaisema. Sen mukaan
historia on mustavalkoista kamppailua hyvän ja pahan, puhtaan ja
rappeutuneen välillä, kansakunnan ollessa näiden pahojen voimien
uhri. Pahoja, kansakuntaa heikentäviä voimia ovat poliittiset
puolueet, yhteiskuntaluokkien väliset jännitteet, valtavirtaan
sulautumattomat vähemmistöt, kapitalistit ja rationalismia
korostavat intellektuellit.6
Yhteiskunnallisesta kriisitilasta tulee syntymään uusi uljaampi
yhteiskunta, visio kansanyhteisöstä joka tulisi puhdistettuna
nousemaan vanhan, rappeutuneen valtiollisen järjestelmän
raunioista. Fasistisen näkemyksen mukaan kansakunta on organismin
kaltainen entiteetti, joka voi rappeutua ja uudistua ja jolla on
jaettu kollektiivinen psyyke ja kohtalo. Yksilön velvollisuus on
omistaa ja tarvittaessa uhrata elämänsä kamppailulle kansankuntaa
uhkaavia voimia vastaan ja auttaa sitä uudelleen kohti suuruutta ja
kunniaa. Fasistit uskoivat elävänsä historiallisena murrosaikana,
jolloin kansallinen rappeutuneisuus johtaisi heidän, valittujen,
aikaansaamaan kansalliseen uudelleensyntymään ja täysin uuden,
egoismista ja materialismista vapautuneen ihmistyypin syntymiseen.7
Vaikka
eri maiden fasistiset liikkeet erosivat paljonkin toisistaan
historiallisten ja kulttuuristen syiden vuoksi, oli niillä Griffinin
mukaan kymmenen yhdistävää tekijää, jotka muodostavat geneerisen
fasismin rakennuspalikat.
- Fasismi on antiliberalistista. Pluralismi, suvaitsevaisuus, parlamentaarinen demokratia, ihmisoikeudet ja vallanjako-oppi ovat kaikki fasismin herooisen taisteluopin ja yksimielisyysvaatimuksen vastaisia. Vaikka fasismi pyrkii edustuksellisen demokratian lakkauttamiseen, voivat fasistit taktisista syistä teeskennellä olevansa parlamentarismin kannattajia.
- Fasismi on konservatismin vastaista. Fasismin pyrkimys kansallisen uudelleenheräämisen kautta luoda uusi järjestys, ei palata vanhaan. Tätä fasismin radikaalin vallankumouksellista luonnetta on hämärtänyt se, että pyrkiessään valtaan maailmansotien välisenä aikana olivat fasistit päästäkseen valtaan yleensä pakotetut liittoutumaan perinteisten konservatiivisten voimien (kirkko, teollisuusjohtajat, armeija) kanssa. Konservatiiveja yhteistoimintaan fasistien kanssa ajoi yhteisiksi mielletyt viholliset kuten vasemmistolainen työväenliike.
- Fasismi toimii usein karismaattisena poliittisena liikkeenä. Fasistit pyrkivät luomaan hurmahenkisen joukkoliikkeen muuttumatta koskaan tavanomaiseksi puolueeksi – vrt. Lapuan liikkeen seuraaja Isänmaallinen Kansanliike. Usein – mutta ei välttämättä aina – karismaattiseen liikkeeseen kuuluu olennaisesti johtajakultti. Valtaan päässeet fasistiset liikkeet säilyttivät kansanjoukkoja mobilisoivat toimintamuodot, kuten Nürnbergin puoluepäivät. Karismaattiseen poliittiseen liikkeeseen liittyy liikkeen omien symboleiden (kuten hakaristilippu) levittäminen niin että syntyy vaikutelma sen ja sitä kautta liikkeen olevan kaikkialla.
- Fasismi on irrationalistista. Fasismi ei pyri vetoamaan yksilöön rationaalisin argumentein, vaan tunnetasolla motivoida uskomusten, myyttien ja symbolien kautta herooiseen toimintaan kansakunnan, johtajan tai rodun puolesta.
- Fasismin ”sosialismi”. Vaikka fasismi hylkää kategorisesti marxismiin kuuluvan internationalismin ja materialismin, on sen pyrkimyksenä kansallisen uudelleensyntymän kautta yhteiskunta, jossa yhteiskuntaluokkien väliset ristiriidat, kapitalistinen taloudellinen riisto ja perinteiset hierarkiat ovat lakanneet olemasta.
- Fasismin kytkös totalitarismiin. Fasisti on periaatteessa utopisti, joka uskoo että homogeeninen, tarkkaan järjestetty kansanyhteisö olisi täydellinen ratkaisu kaikkiin modernin yhteiskunnan ongelmiin. Tämän toteuttamiseksi fasistit ovat valmiina brutaalien indoktrinaatio- ja terrorijärjestelmien pystyttämiseen.
- Fasismin heterogeeninen kannatuspohja. Periaatteessa geneerinen fasismi voi saada kannattajan kenestä tahansa yhteiskuntaluokkaan katsomatta. Syyt siihen, miksi keskiluokan edustajat muodostivat enemmistön italialaisen fascismin tai saksalaisen kansallissosialismin kannattajista johtui pikemminkin näitten maitten sosiopoliittisista olosuhteista kuin keskiluokan eetoksen erityisestä yhteensopivuudesta fasistisen ajattelun kanssa.
- Fasismi ja rasismi. Jo lähtökohdiltaan fasismi on rasistista, sillä kaikki kiihkonationalistiset aatteet oman kansakuntansa erinomaisuutta korostaessaan arvottavat muut kansakunnat sitä alempiarvoisiksi. Fasistinen kiihkonationalismi ei kuitenkaan välttämättä ole sosiaalidarvinistista tai rotuoppeihin perustuvaa. Fasismi kuitenkin omaksuu jo yhteiskunnassa olevia ennakkoluuloja – antisemitismi, suomalaisten ryssäviha – itseensä liittäen ne osaksi narratiiviaan yhteiskunnallisesta rappiotilasta.
- Fasismi on internationalistista. Vaikka fasismi korostaa oman kansakunnan ainutkertaisuutta ja ylivertaisuutta, kykenee se – täydellisestä ristiriitaisuudesta huolimatta – muodostamaan yhteyksiä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sen eri maissa olevien kannattajien välille. Euroopassa tämä voi muodostaa käsityksen yhteisestä taistelusta eurooppalaisen isänmaan puolesta vaikkapa itäisen bolsevismin muodostamaa uhkaa vastaan.
- Fasismin eklektismi. Muodostuessaan jossain maassa fasistinen liike voi omaksua keskenään ristiriitaisia ideoita, teorioita ja käytänteitä niin oikealta kuin vasemmaltakin. Ainoa konkreettinen ja pysyvä elementti fasistisessa ideologiassa on myytti kansallisesta uudelleensyntymisestä.8
Edelläolevasta
huomaa, että fasistinen eetos oli hyvin eri kansallisiin
kulttuureihin muokattavissa oleva. Merkillepantavaa fasismissa ei ole
se minkä puolesta se on vaan mitä kaikkea se pitää vihollisinaan.
Tunnepohjaisena torjuntareaktiona fasismi hylkää koko vallitsevan
sosiopoliittisen status quon. Joukkoliikkeenä se on ennen kaikkea
anomian kääntämistä tarmokkaaksi toimintaenergiaksi. Tämä
anomia oli pitkälti syntynyt ensimmäisen maailmansodan
vaikutuksesta, mihin tuonnempana palataan.
Poliittisen
kentän muovautuminen fasismin mahdollistavaksi
Kuten
esseen alussa todettiin ilmaantui fasismi myöhään poliittiselle
kentälle. Kyetäkseen muodostumaan yleisten poliittisten
olosuhteiden tuli kehittyä sellaisiksi jossa fasismi olisi
ylipäätään mahdollinen. Yksi keskeinen ennakkoehto oli
joukkopolitiikan olemassaolo. Joukkoliikkeenä fasismin teki
mahdolliseksi se seikka, että kansalaiset olivat tulleet osallisiksi
politiikkaan. 1800-luvun mittaan niin konservatiivit kuin osa
liberaaleistakin olivat pyrkineet rajoittamaan äänioikeutta
varallisuus- ja koulutustason mukaan. Kuitenkin 1800-luvun puolivälin
jälkeen kaksi rohkeaa autoritaarista hallitsijaa, Ranskan silloinen
presidentti Louis Napoleon (sittemmin keisari Napoleon III) ja vasta
muodostetun Saksan keisarikunnan valtakunnankansleri Otto von
Bismarck ottivat käyttöön laajan äänioikeuden 1850- ja
1870-luvuilla. Yksinkertaisin populistisin iskulausein Napoleon ja
Bismarck onnistuivat ohjailemaan äänestäjäkuntaa.9
Napoleonin ja Bismarckin äänestäjäkunnan radikaali laajentaminen
oli oppikirjaesimerkki macchiavellimäisestä politiikanteosta missä
ruhtinas pyrkii heikentämään aateliston vaikutusvaltaa
kosiskelemalla kansaa. Näin ollen massojen poliittinen mobilisointi
vahvisti autoritaarista hallintoa. Ensimmäiseen maailmansotaan
mennessä olivat konservatiivit joutuneet hyväksymään sen
tosiseikan, ettei kansanjoukkoja voida enää pitää polittiseen
järjestelmään osallistumisen ulkopuolella. Muutoksen hyväksymistä
helpotti se, että jatkuvasti kasvava keskiluokka liittyi suurin
joukoin kannattamaan konservatiiveja. Tärkeä tekijä siinä
kehityksessä oli voimistuva sosialististen työväenliike ja sen
puolueet.10
Myöskin
1800-luvun radikaaleimman poliittisen ideologian, sosialismin, tuli
saavuttaa tietty maturiteetti ja päästä käyttämään valtaa
ennen kuin fasismille oli tilaa. Vuoteen 1914 tullessa osa
perinteisistä sosialistien kannattajista olivat pettyneet
parlamentaarisen sosialismin tekemiin kompromisseihin. Eritoten
osallistumista porvarillisten puolueiden kanssa koalitiohallituksiin
pidettiin raskauttavana. Sodan jälkeen etsiessään jotain
tinkimättömän vallankumouksellista aatetta he löysivät
bolsevismin – tai fasismin. Bolsevismin valtaannousu Venäjällä
ja sen maailmanvallankumoukselliset pyrkimykset järkyttivät
perinjuurin Euroopan maiden konservatiiveja ja liberaaleja, mikä sai
etsimään jonkinlaista vastavoimaa sen muodostamalle uhalle.11
Ensimmäisen
maailmansodan päättymisen jälkeen Eurooppa oli päätynyt
eripuraisempaan tilaan kuin ennen sotaa. Itävalta-Unkarin ja Venäjän
imperiumien jäänteistä luodut uudet valtiot – Unkari, Puola ja
Tsekkoslovakia – omasivat jokainen merkittäviä kansallisia
vähemmistöjä. Yhdysvaltain presidentin Woodrow Wilsonin
idealistinen ajatus kansojen itsemääräämisoikeudesta ei
toteutunut. Kolme suurta visiota maailmanjärjestyksestä –
liberalismi, konservatismi ja kommunismi – kamppailivat
vaikutusvallasta Euroopassa. Yksikään näistä visioista ei
saavuttanut hegemoniaa. Wilsonilaisen liberalismin toiveet eivät
toteutuneet, paluuta vanhaan ei enää ollut ja kommunistien
yritykset levittää vallankumous Venäjän ulkopuolelle murskattiin
väkivalloin. Yllämainitun kolmen vision epäonnistuminen raivasi
tilan neljännelle – fasismille.12
Fasismin
aatteelliset rakennuspalikat
Synkreettisenä
oppina lainaili fasismi ideologisia vaikutteita monista 1800-luvun
virtauksista. Silvennoinen, Tikka ja Roselius esittävät huomion,
että vaikka fasismi tuli tunnetuksi nimenomaan kommunismin
vannoutuneena vastustajana, olivat sen aatteelliset juuret
liberalismia vastustamaan nousseessa liikkeessä. Liberalismin
aatteellinen ja polittinen ydin syntyi kapitalismin kehityksen myötä
kasvaneen porvarissäädyn intresseistä. Taloudellinen vapaus oli
liberalismin avainteema minkä toteuttaminen vaati myös poliittisia
uudistuksia. Taloudellinen vapaus vaati myös kansalaisten vapautta –
ja vapaus edellytti kansalaisten yhtäläisiä oikeuksia,
tasa-arvoa.13
Liberalistinen individualismi ja yksilöiden välinen taloudellinen
kilpailu herätti pelkoja yhteisön murentumisesta. Englantilainen
poleemikko Thomas Carlyle – historian suurmiesteorian muotoilija –
näki ratkaisun militaristisessa hyvinvointidiktatuurissa, jota
johtaisivat pyyteettömät teollisuusjohtajat ja Oliver Cromwellin
tai Fredrik Suuren kaltaiset luonnolliset johtajat. Saksan
kansallissosialistit pitivätkin Carlyleä edelläkävijänään.14
Liberalismin voittokulkua Euroopassa ei kuitenkaan voitu estää
tämän liittouduttua toisen 1800-luvun suuren aatteen, nationalismin
eli kansallisuusaatteen kanssa. Nationalismin ihanteena olivat
rodullisesti, kielellisesti, eettisesti ja kultuurisesti yhtenäisten
kansojen asuttamat valtiot. Niillä, jotka eivät syystä tai
toisesta sopeudu yhtenäisyyden ihanteeseen ei tule olla sijaa
kansakunnan piirissä. Nationalistinen ihanne oli kuitenkin
utopistinen, sillä ihanteen mukaisia kansallisvaltioita ei koskaan
ollut olemassa. Näinollen nationalistinen eetos loi itse
ristiriitaisuuden jonka ratkaisuna sitä pidettiin. Nationalistit
ymmärsivät, että heidän tavoitteitteensa johtaisivat väistämättä
konflikteihin muiden kansakuntien kanssa, niinpä sodasta itsestään
tehtiin hyve. Aatteena nationalismi kuitenkin omaksuttiin kautta koko
poliittisen kentän aina antiliberaaleista ja konservatiiveista
sosialisteihin asti.15
Charles Darwinin serkun Francis Galtonin rotuteoriat eri kansakuntien
ja etnisten ryhmien välisistä laadullisista eroista antoi
vaikutteita nationalistiseen ajatteluun. Rotuteoriat antoivat
(pseudo)tieteellisen oikeutuksen eurooppalaiselle ”ylemmälle
rodulle” oikeuden hallita ”alempiarvoisia”, kannustaen
eurooppalaisten valtojen 1800-luvun loppupuoliskon kolonialismia.
Antiliberaalisessa ajattelussa aggressiivisesta tahdosta ja
toiminnasta tuli itsessään hyveitä niiden linkittyessä ”rotujen”
ja kansakuntien väliseen kamppailuun ylivallasta.16
Sosiaalidarvinistinen nationalismi oikeutti niin oman yhteisön
sisäisen ”puhdistuksen” kuin myös aggression muita kansakuntia
kohtaan.
Antiliberalismin, nationalismin ja sosiaalidarvinististen rotuoppien
lisäksi fasismi lainaili yhteiskunnallisen rappeutumisen oppiinsa
ajatuksia myös uusimmalta, vahvasti marxilaiselta sosialismilta
vaikutteita saaneelta yhteiskuntatieteeltä, sosiologialta.
Sosiologian isän, ranskalaisen Emilé Durkheimin mukaan yksilöiden
elämä moderneissa kapitalistisissa yhteiskunnissa oli päämäärätöntä
vaeltelua vailla päämäärää. Saksalainen sosiologi Friedrich
Tönnies esitti että perinteiset, luonnolliset yhteisöt
(Gemeinschaft) ovat
korvautuneet modernin urbaanin ympäristön persoonattomilla ja
eriyttävillä yhteisöillä (Gesellschaft).
Tönniesin ajatukset toimivat innoituksena kansallissosialistien
Volksgemeinschaft -ihanteeseen.17
Kansallissosialistisessa Volksgemeinschaftssa
yhdistyy visio menneen ajan kaltaisesta ”luonnollisesta”,
harmonisesta yhteisöstä ja rasistinen rotuoppi.
Ensimmäisen joukkopolitiikan aikakauden taloudellisen kriisin
iskiessä 1880-luvulla ilmaantui ensimmäinen yksinkertaisia
nationalistisia iskulauseita hyödyntävä demagogi, ranskalainen
kenraali Georges Boulanger. Karismaattinen Boulanger keräsi suosiota
laajoilta kansanjoukoilta, mutta tasavaltaisen hallinnon saadessa
vihiä hänen vallankaappaushankkeistaan teki hän itsemurhan 1.4.
1889. Tähdenlennoksi osoittautunut boulangerismi kuitenkin osoitti
karismaattisen hahmon ja populistisen nationalismin vetovoiman
suuriin kansanjoukkoihin yhteiskunnallisen kriisin aikana.18
Tästä syystä Boulangeria voidaan pitää ennakkotapauksena
maailmansodan jälkeisistä fasistijohtajista. Ne aatteelliset ja
metodiset sirpaleet mistä fasismi muodostui olivat jo olemassa
vuonna 1914. Niiden fuusioituminen omaksi selkeäksi
kokonaisuudekseen vaati kuitenkin ensimmäisen maailmansodan
mullistusta.
Viimeinen puuttuva palanen – ensimmäisen maailmansodan trauma
Kuten yllä todettiin, oli sotaa ihannoiva nationalistinen ajattelu
saanut kannatusta kaikkien poliittisten liikkeiden keskuudessa.
Antiliberaalit, kuten suomalainen Kyösti Wilkuna, pitivät sotaa
keinona parantaa kansakuntia kalvavat sairaudet, kuten pasifismin,
intellektuellismin ja liberalismin ”rähjäävät
veljeys-vapaus-tasa-arvo-aatteet”19.
Myös vallankumoukselliset italialaiset syndikalistit näkivät sodan
yhteiskunnallisen – heidän kohdallaan nationalistis-sosialistisen
– muutoksen mahdollistajana. Saadakseen Italian osallistumaan G
sotaan liittoutuneiden puolella Saksaa ja Itävalta-Unkaria vastaan
perustivat nationalistiset syndikalistit lokakuussa 1914 järjestön
Fascio Rivoluzinario d'Azione Interventista –
vallankumouksellinen liitto sotaan liittymisen puolesta. Benito
Mussolini oli yksi yhdistyksen johtomiehistä.20
Lehtimiehenä tunnettu Mussolini oli sotaa edeltävänä
vuosikymmenenä siirtynyt ideologisesti sosialismista nationalismin
ja vallankumouksellisen sodan ihannoijaksi.21
Ensimmäinen maailmansota alkoi, kun paikallinen konflikti Balkanilla
karkasti hallinnasta vetäen kaikki Euroopan suurvallat – Venäjän,
Saksan, Itävalta-Unkarin, Ranskan ja Britannian – sotaan. Alkanut
sota oli jotain ennenkokematonta – imperialismin kautta globaaliksi
levinnyt, pitkäkestoinen konflikti jonka raakuus ja yhteiskunnille
aiheuttamat rasitukset olivat mittaamattomia. Napoleonin sotien
jälkeiset sodat Euroopassa olivat olleet yleensä lyhyitä,
paikallisia konflikteja joiden vaikutukset muuhun yhteiskuntaan
olivat vähäisiä. Ensimmäinen maailmansota oli totaalista sotaa,
jossa sota muovasi ja määritti koko yhteiskuntaa. Kokonaisuutena
ensimmäinen maailmansota oli pitkälti yhteiskuntia demoralisoiva
kokemus. Vuosikausia kestänyt jatkuva nuorten miesten tappaminen
asetti epäilyksenalaiseksi koko inhimillisen sivilisaation ja
kehityksen. Samalla maailmansota opetti eurooppalaisille
yhteiskunnille kuinka mobilisoida koko yhteiskunta palvelemaan jotain
tiettyä tarvetta ja kuinka pyrkiä hallitsemaan julkista
mielipidettä. Ilman että yksikään osapuoli olisi saavuttanut sitä
voittoa minkä saavuttamiseksi kaikki voimat oli pinnistetty
äärimmilleen, päättyi sota keskinäiseen uupumiseen ja
pettymykseen. Vanhaan maailmaan ei ollut enää paluuta ja se
minkälainen tulevaisuus olisi oli katkerien riitojen kohteena.22
Maailmansodan totaalisesta, koko yhteiskunnan läpäisevästä
luonteesta huolimatta olivat kokemuserot eturintamien sotilaiden ja
kotirintaman siviilien välillä valtavia. Monet jotka selvisivät
juoksuhautojen helvetistä tunsivat polttavaa vihaa poliitikkoja ja
vallinnutta järjestelmää kohtaan joka oli lähettänyt heidät
sinne. Monet veteraanit uskoivat että koska he olivat vuodattaneet
verta maittensa puolesta olisivat he oikeutetumpia niitä.23
Ensimmäisen maailmansodan kokemuksen keskeinen panos fasismin
nousulle olikin myytti että rintamakokemus oli luonut herooisen,
nuorekkaan, yhteiskuntaluokattoman eliitin. Tämä eliitti sitten
sodan jälkeen pyyhkäisisi pois vanhan, rappeutuneen järjestyksen.24
Vielä sodan kestäessä joulukuussa 1917 Mussolini kirjoittikin
lehdessään Il Popolo d'Italia kuinka sodan jälkeen
lukemattomat veteraanit, tietoisina omista teoistaan tulisi
muuttamaan yhteiskunnan tasapainoa25.
Puolittaiseksi jäänyt voitto tai täydellinen häviö
maailmansodassa aiheutti katkeruutta maailmansodan kokeneissa maissa.
Saksassa lukemattomat veteraanit, heidän joukossaan korpraali Adolf
Hitler, uskoivat tappion johtuneen demokraattisen poliitikkojen
tekemästä tikarinpistosta armeijan selkään. Tikarinpistolegenda,
Dolchstosslegende, kuvastaa sitä karkeaa laatueroa minkä
rintamasukupolvi näki olevan herooisen ja uhrautuvan rintaman ja
kieroilevan, omanvoitonpyyteisen kotirintaman välillä. Sotilaiden
uhraus oli ollut turha, sillä kotirintaman petturit miehittivät nyt
tasavallaksi muuttuneen Saksan johtoa. Veteraanien uhraukset
pettäneet sisäiset viholliset allekirjoittivat myös Saksaa
nöyryyttävän Versaillesin rauhansopimuksen. Vaikka Italia kuului
maailmansodan voittajiin, oli sodan lopputulos silti pettymys
italialaisille nationalisteille. Luvattuja palkintoja ei tullut.
Fasistisen filosofin Gabriele D'Annunzion mukaan Italian voitto oli
vittoria mutilata, tynkävoitto. Nationalistien kokema
nöyryytys kääntyi hyökkäykseksi Saksan tavoin oletettuja
vihollisia – demokraatteja, sosialisteja ja liberaalia tasavaltaa –
kohtaan.26
Aika oli kypsä uudelle, kansallista pelastusoppia saarnaavalle
joukkoliikkeelle.
Massa ja johtajat
Katkeroituneet ensimmäisen maailmansodan veteraanit olivat
keskeisessä roolissa fasististen liikkeiden synnyssä. Monet heistä
olivat nuoria jotka maailmansodan jälkeisessä pessimismin ja
katkeruuden tilassa innostuivat fasismin lupaamasta
politiikanvastaisesta politiikasta. Sosialistisista tai
porvarillisista luokkajakoon perustuneista puolueista poiketen
pystyivät fasistit toteuttamaan lupauksen luokkarajat ylittävästä
liikkeestä, mikä vetosi moniin.27
Keskeisimmät fasistijohtajat olivat yleensä hahmoja joiden ei olisi
missään muussa kuin ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä
kaoottisessa tilanteessa kuvitella nousta merkittäviksi
poliitikoiksi. Mussolini oli vallankumouksellisuuden vuoksi useaan
otteeseen erotettu kansakoulunopettaja. Hitler oli epäonnistunut
taidemaalari ja kiertolainen. Joseph Goebbels oli työtön
kirjallisuuden tohtori. Hermann Göring oli ajalehtiva sotasankari.
Heinrich Himmler oli lannoitusmyyjänä ja kanojenkasvattajana
epäonnistunut agronomiopiskelija.28
Kuten tämän esseen alussa totesin, perustuu fasismin kantava myytti
pikemminkin tunteeseen kuin rationaaliseen harkintaan. Mitä nämä
tunteet sitten ovat? Ne katkeruuden, kaunan, vihan ja aggression
tunteet, jotka fasismissa saavat poliittisen toiminnan muodon. Ilman
ensimmäisen maailmansodan demoralisoivaa vaikutusta se tuskin
koskaan olisi noussut kansanjoukkoja mobilisoivaksi voimaksi syösten
maailman toiseen, vielä tuhoisampaan maailmansotaan.
Toisen maailmansodan kauhuista huolimatta fasismi ei ole kuollut vaan
se on suorittanut kuluneen viime vuosikymmenen aikana jopa
jonkinlaisen comebackin. Katkerien sotaveteraanien sijasta 21.
vuosisadan fasistinen ajattelu kukoistaa sosiaalisen median
yhteisöissä, miesasialiikkeessä ja oikeistopopulistisien
puolueiden nuorisojärjestöissä. Pelottavaa onkin, ettei 20.
vuosisadan kauhuista välttämättä opittu mitään.
1Paxton
2004, 3.
2Paxton
2004, 11-12.
3Paxton
2004, 5.
4Griffin
1995, 4.
5Paxton
2004, 39-40.
6Paxton
2004, 40-41.
7Griffin
1995, 3-4.
8Griffin
1995, 4-8.
9Paxton
2004, 42-43.
10Paxton
2004, 43.
11Paxton
2004, 43-44.
12Paxton
2004, 30-32.
13Silvennoinen,
Tikka & Roselius 2016, 33-34.
14Paxton
2004, 35.
15Silvennoinen,
Tikka & Roselius 2016, 37-38, 40.
16Paxton
2004, 34.
17Paxton
2004, 35.
18Paxton
2004, 46-47.
19Silvennoinen,
Tikka & Roselius 2016, 46.
20Paxton
2004, 4-5.
21Griffin
1995, 26-27.
22Paxton
2004, 28-29.
23Paxton
2004, 30.
24Griffin
1995, 28.
25Mussolini,
Benito 1917, ”Trincerocrazia”, Il Popolo d'Italia 15.12. 1917.
Griffin Roger (ed.), Oxford Readers: Fascism, 28-29.
26Silvennoinen,
Tikka & Roselius 2016, 65-67.
27Paxton
2004, 50.
28Paxton
2004, 52.
Kirjallisuus
Griffin,
Roger (ed.), Oxford Readers: Fascism. Oxford University Press,
Oxford, United Kingdom 1995.
Paxton,
Robert O., The Anatomy of Fascism. Penguin Books, London,
United Kingdom 2004.
Silvennoinen,
Oula, Tikka, Marko & Roselius, Aapo, Suomalaiset fasistit –
mustan sarastuksen airueet. Werner Söderström osakeyhtiö,
Helsinki 2016.
Kommentit
Lähetä kommentti